Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) er en robust samling av Suzukis nyeste elektroniske systemer, inkludert det toveis hurtigskiftesystemet, Ride-by-wire elektronisk gasspjeldsystem, Traction Control System, Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), som samt Easy Start System.
V-Strom 1050DE legger både grusmodus til Traction Control System og også en Rear ABS Off-modus for å forbedre kontrollerbarheten på grusveier eller andre ikke-asfalterte overflater.
Tilpasset chassisgeometri er designet for å gi større stabilitet og kontrollerbarhet på grus eller flatt smuss, samtidig som det gir en komfortabel kjørestilling og velbalansert vektfordeling foran/bak.
Den kraftige 1037cm3 V-twin-motoren har sterkt lineært dreiemoment i mellomomdreiningsområdet og en fritt turtallsnatur som maksimerer kraftuttaket i det høye turtallsområdet. Motoren kombinerer også eksepsjonelt sterkt trekk spesielt i det lavere turtallsområdet med god drivstofføkonomi, samtidig som den overholder Euro 5-utslippsstandardene.
Den velprøvde dobbelskårede aluminiumsrammen er lett, men sterk. Dette bidrar til utmerket håndtering og manøvrerbarhet samt suveren stabilitet, enten det er på asfalterte veier eller på vei nedover landeveier.
V-Strom 1050DE kjører på hjul med wire-eiker og bruker en 21-tommers aluminiums- frontfelg med et semi-blokkmønster for større stabilitet og kontroll når du river opp grus og flat skitt.
Stylingdesignet er en moderne tolkning av Suzukis legendariske DR-Z Paris-Dakar racer. Med rette, skarpe linjer, inkludert for det fremtredende nebbdesignet, reflekterer utseendet sterkt Suzukis karakteristiske design-DNA, med et mer aggressivt, men sofistikert utseende når du drar avgårde for å utforske villmarksstier.
Et tilpasset 5-tommers farge TFT LCD multifunksjonsinstrumentpanel har en lett lesbar skjerm med et rikt utvalg av informasjon.
Høyden på førersetet kan heves 20 mm ved hjelp av et høydeløft som er lagret under stolpestolen. Både rytter- og stolsesete er uavhengig utformet for å gi komfortabel fasthet for mindre tretthet på lange turer.
Vindskjermen har 50 mm vertikal justering gjort ved hjelp av et hurtigutløserhåndtak. Formen på frontruten er designet for å maksimere komforten når du reiser over lange avstander.
Den væskekjølte 1037cm3 DOHC 90-graders V-twin-motoren leverer rikelig med hestekrefter, rikelig dreiemoment og god drivstofføkonomi, samtidig som den tilfredsstiller Euro 5-utslippsstandardene.
Sekstrinns girkassen er optimalisert for jevn veksling fra første til femte gir, noe som gjør akselerasjonen rask og jevn, mens utvekslingen for sjette gir gjør kjøring i motorveihastigheter mer komfortabel, fornøyelig og lett å kontrollere.
Suzuki Clutch Assist System (SCAS) gir sikker drift og en lett berøring av clutch-spaken som bidrar til å redusere tretthet i venstre hånd. Samtidig sikrer den positiv kraftoverføring ved akselerasjon og jevnere retardasjon ved nedgiring.
Suzuki Dual Spark Technology bruker to iridium tennplugger, en for hver sylinder, som bidrar til jevn kraftlevering, lavt drivstofforbruk, lave utslipp, lineær gassrespons, enkel motorstart og stabil tomgang.
Svært stive, lette smidde stempler konstruert ved hjelp av FEM-analyse oppnår ideell stivhet, vekt og holdbarhet.
Stemplene beveger seg innenfor Suzuki Composite Electrochemical Material (SCEM) – belagte sylinderhull som er integrert i det øvre veivhuset for lav vekt, økt holdbarhet, redusert friksjon og utmerket varmeavledning.
Elektroniske spjeldhus bruker ikke mekaniske kabler. Gassfølelsen er lett, jevn og lineær. Butterflyventilen til hvert gasshus åpnes og lukkes uavhengig for å oppnå mer presis gasskontroll og bidra til å oppnå mer stabil tomgang.
2-i-1-eksossystemet produserer en behagelig tone som passer til V-twin-motoren. Dens høyeffektive katalysator bidrar til å overholde Euro 5-utslippsstandardene, samtidig som den maksimerer kraftuttaket og den totale ytelsen.
Hule natriumfylte eksosventiler bidrar til å redusere temperaturen i forbrenningskammeret. Dette resulterer ikke bare i bedre lasteeffektivitet og en bedre følelse av motordrift, det bidrar også til å forbedre holdbarheten til ventilene.
Hver sylinder mates av en 10-hulls drivstoffinjektor, plassert nedstrøms for gasshuset på inntaksmanifolden. Dette skaper god drivstoffforstøvning for overlegen forbrenningseffektivitet og lavt drivstofforbruk.
TI-ISC (Throttle-body Integrated Idle Speed Control) er nøkkelen til V-STROMs Low RPM Assist-funksjon som sømløst justerer tomgangshastigheten under stående start og lavhastighetskjøring for jevn kraftlevering og mindre mulighet for at motoren stopper. .
Tilpasset det effektive eksossystemet, injiserer Suzuki Pulsed-secondary AIR-injection (PAIR)-systemet frisk luft inn i eksosåpningene for å optimalisere utslippskontrollen uten å ofre ytelsen.
Radiatorens høye kjølekapasitet er designet for å imøtekomme den høye motoreffekten. Kjølevæsketemperaturen stabiliseres via en termostatstyrt kjølevifte.
For å fremheve motoren, er en bronsefinish påført sylinderhodedekslene, clutchdekselet, magnetodekselet og vannpumpehuset for en slående kontrast til det svarte veivhuset.