MC

Forskjellen på MC-klasser går stort sett på antall HK, og hvilke krav som gjelder for å kjøre de forskjellige motorsyklene. A1 er lett MC, opptil 125cc / 15HK. A2 er mellomtung MC, opptil 48HK. A betyr tung MC og har ingen begrensning.

Man må være fylt 16 år, og ha bestått førerprøven. Man kan øvelseskjøre fra fylte 15 år.

For hver MC-klasse følger det egne krav og opplæring:

  • Som 16-åring kan man ta lappen på lett MC, som har maks 125cc motor med maks 15HK.
  • Fra fylte 18 år kan man ta førerkort på mellomtung sykkel A2, som har maks 48HK.
  • Fra fylte 24 år eller man har hatt A2 førerkort i 2 år kan man kjøre tung MC med ingen begrensninger.

Omregistreringsavgift av brukt MC ligger på 575 kr.

Sikkerhet bør alltid stå i høysetet, og hjelm er selvfølgelig et must, sammen med kjøredress, ryggskinne, hansker og sko. En god kjøredress vil hjelpe deg å regulere temperaturen, men det viktigste er å beskytte kroppen fra skader om uhellet skulle være ute.

Dette varier på de forskjellige merkene og type sykkel.

  • Mange tunge sykler som f.eks. Suzuki fra 250cc har førstegangsservice ved 1.000 km. Etter det har de service hver 12.000 km eller en gang årlig.
  • BMW sykler har et annet intervall. De har også førstegangsservice ved 1.000 km, men etter det har de hver 10.000 km eller en gang årlig.
  • På 125cc er det større variasjoner. Men f.eks Suzuki GSX-S 125 / GSX-R 125 som er et par veldig populære modeller så er førstegangsservice på 1.000 km, og så service hver 4.000 km eller en gang årlig.

Ta gjerne kontakt med oss på service@leeres.no for å få info på din sykkel.

Dette er det ikke noe fellessvar på for alle sykler.
En førstegangs- eller årsservice ligger gjerne fra ca. 1.600 kr på lett MC og fra ca. 2.300 på tung MC.

Service etter dette varierer veldig på hvilken type motor du har, og hvor langt sykkelen har gått. Her kan den variere alt fra 3.000 kr til 15.000 kr avhengig av hva som må gjøres.

Her er det viktig å tenke på hva du skal bruke sykkel til, ser du for deg mange langturer, kun noen turer ned for å kjøpe softis, banekjøring, gruskjøring eller f.eks. pendling?

Dette har mye å si for hvilken sykkel type du bør vurdere:

Kosesykkel

Skal du ha en kosesykkel for småturer eller lignende kan naken-, klassiske- eller cruisersykler hver aktuelt.

Banekjøring

For banekjøring er det helt klart sportssykler som er å foretrekke, men sportstouring kan også gjøre nytten for trackdays.

Gruskjøring

Har du planer om gruskjøring så egner det seg best med adventure eller adventuretouring sykler.

Pendling

Til pendling er det mye å velge i, men adventuretouring modeller i mellomsjiktet er foretrukket av mange. Suzuki DL650XT og Kawasaki Versys 650 er modeller som egner seg perfekt.

Man skal også tenkte på høyde sin når man velger sykkel, så man er sikker på man kan håndtere sykkelen.

Men det viktigste av alt er å følge hjertet og drømmen når man velger sykkel, MC er mye følelser!

Uansett hvilken MC man går for, kos deg på veien!

Når batteriet ikke er i bruk anbefaler vi å vedlikeholdslade batteriet minimum 1 gang i måneden.

Båt

Er man født før 1.1.1980 kan man føre båt opp til 14,9 meter. Er man født etter 1.1.1980 trenger man båtførerbevis om man skal føre båt med mer enn 25HK eller over 8 meter.

Er man under 16 år, kan ikke båten være lenger enn 8 meter, og med maks motorstørrelse 10HK. Båter fra 15-24 meter krever fritidsskippersertifikat.

Båtene kan både lagres ute- og innendørs over vinteren men det er visse ting som er viktig å huske på.

Generelt
  • Ferskvannskjør motoren før den settes bort for vinteren for å sørge for at det ikke er noe salt som tetter igjen kjølingen. La motoren være tiltet ned og la vannet renne godt ut etter den er kjørt slik at vannet ikke fryser inne i systemet hvis den skal lagres utendørs.
  • Ta en grovvask av båten og spyl av rur og groe ganske tidlig etter du har fått den opp av vannet, ikke la det tørke. Det er mye enklere å få det fjernet når det fortsatt er fuktig. Få tatt en grovvask for å de verste, så tar du heller finvasken før båten skal settes ut for neste sesong.
Lagring utendørs
  • Ved utendørslagring så er det lurt å fjerne det meste av løse gjenstander i båten som du kan lagre innendørs. F.eks. Puter, madrasser, vaskekluter, tepper, flytevester og andre ting du kan ha liggende som kan trekke til seg fukt. Fjern dette for å unngå jordslag og eventuelt muggdannelse.
  • Det fint å dekke til båten med enten krympeplast eller med presenninger, for å unngå snø, regn eller andre ting kommer inn i båten.
Lagring innendørs
  • Ved innelagring så anbefaler vi også å ta ut personlige gjenstander og eventuelt puter hvis du har mulighet til å lagre det innendørs hjemme eller på hytta. Selv om det er innelagring og det skal være mindre sannsynlig for jordslag og mugg, så er det fortsatt mulig at det kan skje. Husk at lagringshaller/båthoteller som tilbyr innendørs lagring som oftest bare er frostfrie, ikke oppvarmet.

Vi tilbyr både lagring innendørs i frostfrie haller og utendørslagring i hyller på inngjerdet område. Vi er også behjelpelige med service, motorkonservering, krympeplast og klargjøring for vinterlagring. Ta kontakt med oss for å booke lagring eller om du har noen andre spørsmål.

Her er det viktig å tenke på hva du skal bruke båten til, ser du for deg turer med overnatting flere dager i strekk, ønsker du å komme deg ut på en tur hvor du kanskje bare trenger å overnatte 1-2 dager, eller er det bare behov for en båt som gjør at du kan nyte skjærgården vi har på dagsturer ut til badeplasser eller lek med vannsport?

Langturer

Ser du for deg at bruket tilsvarer lengre turer og at du vil overnatte flere dager i strekk, så er det Weekendcruisere eller Pilothouse båtene som bør velges. Her har man mulighet for overnatting for 2-4personer, toalett, mulighet for kupevarmer og kjøkkenmuligheter. Eksempler på noen båtmodeller vi fører innenfor denne kategorien er: Askeladden C80 og P79, Beneteau Antares 7 og 8 eller Uttern D77.

Dagsturer / mulighet for overnatting

Hvis bruket tilsvarer at du bruker båten til hovedsakelig dagsturer, men vil ha mulighet for å ta 1-2 netter med overnatting eller at du bare ønsker et stort stuerom til bagasje, så er det en daycruiser du er på jakt etter. Her er det overnattingsmuligheter for 2 personer og flere av modellene byr på toalettløsninger.
Eksempler på noen båtmodeller vi fører innenfor denne kategorien er: Askeladden C61 Cruiser og C65 Crusier, Uttern D59 og D65.

Dagsturer / vannsport / fiske

Er det snakk om en båt som kun skal brukes til dagsturer rundt i nærområdet, frakt ut til holmer og bademuligheter eller bare til bruk for vannsport eller fiske, så er det flere kategorier som kan være alternativet.

  • Bowrider: Tilbyr mulighet for at flere personer kan sitte beskyttet bak vindskjermen for vær og vind, samt under kalesje som flere av modellene tilbyr. Bowridere kjennetegnes ofte som båtene med åpen baug, altså at det er sittemuligheter foran vindskjermen for 2-4 personer. Eksempler på noen båtmodeller vi fører innenfor denne kategorien er: Askeladden C65 BowRider, Uttern T59 og HR 602BR.
  • Skjærgårdsjeep/Centerconsole: Er båter som tilbyr helt åpne løsninger hvor det er muligheter til å gå fritt rundt styrekonsollen. Dette er båter som egner seg fint til dagsturer hvor man har god sitteplass både akter og i baugen. Båter som egner seg også godt om man ønsker å leke seg med litt vannsport eller om ønsker å kaste ut fiskesnøret. Eksempler på noen båtmodeller vi fører innenfor denne kategorien er: Uttern S53 og S65, HR 532 og 602CC
  • RIB: Er båter som har en kombinasjon av stive/faste skrog og oppblåsbare pongtonger. Dette er båter som har utrolig gode sjøegenskaper og som egner seg godt til fart, lek og moro. Men flere av modellene tilbyr også løsninger hvor man kan få store solsenger fremme i baugen og gjør seg godt som båter man kan dra ut med for å nyte solen og bade. Eksempler på noen båtmodeller vi fører innenfor denne kategorien er: Capelli Tempest 570, 626 og 775.

Hvor lang tid man bruker på en service på en båtmotor kommer helt an på størrelsen på motoren og om servicen trenger impeller bytte eller om det er noe annet uforutsett som kommer fram. Selve servicen tar fra et par timer til 4-5 timer, avhengig av størrelse på motoren, men vi anbefaler å sette av en god arbeidsdag når man bestiller time og leverer båt/motor på verkstedet for servicen.

Motorfabrikantene krever at service skal bli tatt på motor enten hver 100time eller 12måned for at motorgarantien skal være gjeldende de 5 første årene. Etter at garanti tiden har utløpt så anbefaler vi også at dette intervallet opprettholdes slik at du er sikker på at motoren går som den skal.